Bio

Aleksander Nowak urodził się w roku 1979 w Gliwicach. Edukację muzyczną rozpoczął od lekcji gry na fortepianie i gitarze pod kierunkiem Grażyny i Grzegorza Dzierzgowskich a kontynuował jako gitarzysta w klasie Bogusława Pietrzaka, w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. w Gliwicach, gdzie stawiał również pierwsze kroki kompozytorskie pod okiem ukraińskiej kompozytorki i pianistki, Uliany Biłan. Jest także absolwentem Szkoły Podstawowej nr. 40 (obecnie S.P. nr 15) oraz I Liceum Ogólnokształcącego w Gliwicach.

W 2001 roku rozpoczął naukę w klasie kompozycji Aleksandra Lasonia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, a po jej ukończeniu (Magister), w latach 2006-2008, kontynuował studia pod kierunkiem Steve'a Rouse'a w Uniwersytecie w Louisville, USA (Master of Arts).

Od roku 2008 jest zatrudniony w Katedrze Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Katowicach. W roku 2010 otrzymał stopień doktora, w 2016 habilitację, a w 2022 tytuł profesora. Od września 2020 pełni funkcję Kierownika Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki.

Jest członkiem zwyczajnym ZKP oraz ZAiKS. W latach 2011-2020 pełnił funkcję prezesa katowickiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich, koordynując festiwale „Śląskie Dni Muzyki Współczesnej”, „Śląskie Trybuny Kompozytorów” oraz „Brand-New Music”.

Komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną, sporadycznie sięgając także po środki elektroniczne. Jego utwory wykonywane są w Polsce a z rzadka także poza jej granicami. Katalog utworów obejmuje ponad 40 przykładów różnych gatunków, od utworów solowych, przez pieśni i kameralistykę po kompozycje symfoniczne.

Istotne miejsce w jego twórczości zajmują opera i dramat muzyczny. Ma na swym koncie kilka utworów zaliczanych do tej kategorii, pisanych często we współpracy ze współczesnymi pisarzami. W latach 2009 i 2010 Teatr Wielki Opera Narodowa w Warszawie wystawiał operę kameralną Sudden Rain do libretta Anny Koniecznej w reżyserii Mai Kleczewskiej, w roku 2013 podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” odbył się pokaz quasi-dramatu muzycznego na głosy solowe i wideo Spoon River do tekstów Edgara Lee Mastersa, stworzonego we współpracy z Adamem Dudkiem, a w marcu 2015 miała miejsce premiera opery Space Opera do libretta bułgarskiego pisarza Georgi Gospodinova, w reżyserii Eweliny Pietrowiak, napisanej na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu, we wrześniu 2018 podczas Festiwalu Sacrum-Profanum wystawiona została opera ahat-ilī – Siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk, w reżyserii Pii Partum, pisana na zamówienie Krakowskiego Biura Festiwalowego, w roku 2019 na zamówienie festiwalu Auksodrone powstał utwór Drach. Dramma per musica do libretta Szczepana Twardocha, w roku 2020 i 2021 kolejne dramaty składające się na trylogię utworów z librettami Twardocha, Syrena. Melodrama aeterna oraz Pokora. Drammagiocoso. W roku 2021 powstał lo firgai – Maska, monodram na podstawie opowiadania Maska Stanisława Lema, a w roku 2022 Baśń o sercu, dramat kameralny do libretta Radka Raka, na podstawie powieści Baśń o wężowym sercu.

Aleksander Nowak nie wygrał nigdy dotąd żadnego konkursu kompozytorskiego. Jest za to laureatem m.in. Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2007), Nagrody „Gwarancje Kultury" (2011), Stypendium Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska" (2011), Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2012, 2015), „Paszportu Polityki" (2018), Nagrody Onetu O!lśnienia (2020), Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej (2020, 2021) oraz Nagrody Związku Kompozytorów Polskich (2021).

Nagrania jego kompozycji zostały wyróżnione nagrodą Fryderyk w kategorii Album roku muzyka operowa i oratoryjna: ahat-ili Siostra bogów (2021) oraz Syrena. Melodrama aeterna (2022).

Partytury jego utworów wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne. Nagrania ukazały się nakładem Polskiego Radia Katowice, CD Accord, Sarton oraz PWM-Anaklasis.

Profile zewnętrzne:

Polskie Wydawnictwo Muzyczne – profil kompozytora


Omówienia i rozmowy:

Wizytówka kompozytora w portalu meakultura.pl

Muzyka 2.1: Aleksander Nowak - esej Andrzeja Chłopeckiego na łamach Dwutygodnika

Jesteśmy kosmitami – rozmowa z Janem Topolskim na łamach Dwutygodnika

Nauka to "przodek" kultury - wywiad z Filipem Lechem dla portalu culture.pl

Zawsze jest miejsce na nowe formuły - wywiad z Magdaleną Stochniol dla portalu meakultura.pl