Twórczość Aleksandra Nowaka obejmuje kilkadziesiąt kompozycji instrumentalnych i wokalno-instrumentalnych, w tym dramaty muzyczne, opery, cykle pieśni, kwartety smyczkowe, utwory symfoniczne, kameralne i chóralne oraz solowe.
W ostatnich latach na plan pierwszy wysuwają się utwory dramatyczne, pisane do librett oryginalnych bądź adaptujących współczesną prozę, najczęściej w bliskiej współpracy z pisarzami t.j. Georgi Gospodinow, Radek Rak, Olga Tokarczuk, Szczepan Twardoch czy Marcin Wicha.
Istotna jest również twórczość pieśniowa, a także instrumentalna skupiająca się na indywidualnych właściwościach wybranych instrumentów i eksplorująca różnorodne faktury zestawiające partie solistyczne z zespołowymi, często przyjmująca formy quasi koncertowe lub sonatowe.
Informacje o poszczególnych kompozycjach wraz z fragmentami nagrań i innymi materiałami znajdują się w dziale MUZYKA.
NAGRODY I WYRÓŻNIENIA:
Fryderyk 2022; Syrena. Melodrama aeterna w kategorii Album roku – Muzyka oratoryjna i operowa
Fryderyk 2021; ahat-ilī – Siostra bogów w kategorii Album roku – Muzyka oratoryjna i operowa
Nagroda Związku Kompozytorów Polskich 2021
Koryfeusz 2021 – Osobowość roku
O!lśnienia 2021 – Muzyka Klasyczna i Jazz; Drach. Dramma per musica
Koryfeusz 2020 – Wydarzenie roku; premiera utworu Drach. Dramma per musica podczas festiwalu Auksodrone 2019
Paszport Polityki – Muzyka Poważna 2018; ahat-ilī – Siostra bogów
OMÓWIENIA:
Syreny wracają jak seriale - Jan Topolski, Dwutygodnik
Kwadrat magiczny - Jan Topolski, Dwutygodnik
Prawych umysłów złączenie. O operze ahat-ilī - Siostra bogów Aleksandra Nowaka i Olgi Tokarczuk - Marcin Gmys, Scontri
„Życiopisanie” w operach Aleksandra Nowaka – Sudden Rain, Space Opera - Paulina Zgliniecka, Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ
2018: Opera Kosmiczna - Adam Suprynowicz, Dwutygodnik
Tysiąckrotnym okiem owada - Dorota Kozińska, Teatr